Stille storhed? (webquest om guldalderens opfattelse af antikken)

 

Startside

Introduktion

Hovedopgave

Processen

Opgaveark

Evaluering

Konklusion

Lærerens side

  

 

Opgaveark (web-udgave)

 

 

 

Eget navn:

 

Navn på samarbejdspartner:

 

  

 

   

 

Opgave 1: Baggrunden for nyklassicismen: Den æstetiske diskussion i 1700-tallet

 

 

 

1.a (redegørelsesopgave):

Hvem sagde ordene ”edle Einfalt, stille Grösse” som karakteristik af statuegruppen Laokoon?

 

Ressource:

http://www.ribekatedralskole.dk/~sl/filhist/filhist.htm

 

Svar:

 

 

 

1.b (redegørelsesopgave):

Hvad betyder ”edle Einfalt, stille Grösse”?

 

Ressource:

http://www.aerenlund.dk/cgi-bin/historie.asp?periode=10 (se under 1717)

 

Svar:

 

 

 

1.c (redegørelsesopgave):

Find kort de vigtigste biografiske oplysninger om Winckelmann (fødselsår, familiemæssig baggrund, arbejde, litterær produktion, død).

 

Ressourcer:

http://www.hum.uit.no/nordlit/11/01sorensen.html (norsk side på dansk)

 

http://www.kirjasto.sci.fi/winck.htm (engelsksproget finsk side)

 

http://www.bautz.de/bbkl/w/winckelmann_j_j.shtml (tysk)

 

Svar:

 

 

 

1.d (redegørelsesopgave)

Gør rede for, hvad Winckelmann mener, når han siger, at kunstens opgave er efterligning af antikken (”Nachahmung der Alten”), og hvordan han betragter kunstnerens selvstændighed i den forbindelse.

 

Ressource

http://www.hum.uit.no/nordlit/11/01sorensen.html (I finder svaret i artiklens 2. afsnit)

 

Svar:

 

 

 

1.e (redegørelsesopgave)

Gør rede for, hvad Winkelmann mener, man kan opnå ved efterligning af antikken ”Nachahmung der Alten” frem for efterligning af naturen (”Nachahmung der Natur”).

 

Ressourcer:

http://www.hum.uit.no/nordlit/11/01sorensen.html (I finder svaret i artiklens 3. afsnit)

 

Se evt. også http://www.metmuseum.org/toah/hd/neoc_1/hd_neoc_1.htm (4. afsnit)

 

Og/eller

 

http://www.kirjasto.sci.fi/winck.htm (5. afsnit)

 

Svar:

 

 

 

1.f (redegørelses- og refleksionsopgave):

Gengiv Winckelmanns syn på Laokoongruppen ud fra hans egen tekst (her i engelsk oversættelse), og giv jeres egen vurdering af hans tolkning

.

Ressource: http://www.southalabama.edu/philosophy/coker/phl_348/winckelmann_reflections_on_the_imitation_of_greek_works_(excerpt).htm

 

Svar:

 

 

 

1.g (redegørelsesopgave)

Hvem var Gotthold Ephraim Lessing (årstal, erhverv)?

 

Ressourcer:

http://www.bautz.de/bbkl/l/Lessing_g_e.shtml (tysk)

 

http://www.kirjasto.sci.fi/lessing.htm (finsk side på engelsk)

 

(se også billede på http://www.ribekatedralskole.dk/~sl/filhist/filhist.htm)

 

Svar:

 

 

 

1.h (redegørelsesopgave)

 

Gør rede for, hvad Lessing mener om Laokoon, og på hvilken måde hans kunstsyn står i modstrid med Winkelmanns.

 

Ressource:

http://www.net-bog-klubben.dk/132.pdf (denne ressource er et universitetsspeciale om patos. I skal kun bruge informationerne på s. 36 (+ evt. 35 nederst). I kan blade ved hjælp af de pile, der kommer frem i værktøjslinjen for oven på dokumentet, når I har åbnet det)

 

Svar:

 

 

 

 

 

 

Opgave 2: Antikken i guldalderens skulptur

 

 

 

 

2.a (redegørelsesopgave):

Hvornår levede den danske billedhugger Bertel Thorvaldsen og i hvilken by tilbragte han hovedparten af sit liv?

 

Ressourcer:

http://www.thorvaldsensmuseum.dk/showpage.asp?ID=3

 

http://hjem.get2net.dk/silseth_jan/Thorvaldsen/THORVALDSENFORSIDE.htm

 

Svar:

 

 

 

2.b (redegørelsesopgave):

Hvilke to antikke statuer siges at have givet inspiration til Thorvaldsens gennembrudsværk ”Jason med det gyldne skind”?

 

Ressource:

http://hjem.get2net.dk/silseth_jan/Thorvaldsen/THORVALDSENFORSIDE.htm

 

Svar:

 

 

 

2.c (refleksions- og analyseopgave):

Analyser Thorvaldsens statue ”Jason med det gyldne skind”, og sammenlign den med de to antikke statuer for herigennem at nå frem til en beskrivelse af, hvordan Thorvaldsen bruger sine forlæg til at skabe et nyt selvstændigt kunstværk (jf. ovenfor, opg. 1.d).

 

Ressourcer:

 

http://hjem.get2net.dk/silseth_jan/Thorvaldsen/jason_med_det_gyldne_skin.htm (Jason)

 

http://www.wiw.pl/biblioteka/osztuce_kibish/pict/osztuce_kibish_01-z.jpg (Doryforos)

 

http://witcombe.sbc.edu/modernism/images/belvedereapollo.jpg (Apollo Belvedere)

 

Svar:

 

 

 

2.d (redegørelsesopgave):

Hvilken opfattelse havde Winckelmann af Apollo Belvedere?

 

Ressourcer:

http://www.metmuseum.org/toah/hd/neoc_1/hd_neoc_1.htm (4. afsnit)

 

http://witcombe.sbc.edu/modernism/roots.html (et godt stykke nede på siden, lige over billedet af Apollo Belvedere)

 

Se i øvrigt også (for sjov) omtalen af Winckelmanns forhold til Apollo Belvedere i et digt af Richard Howard fra 2002: http://www.bostonreview.net/BR27.6/howard.html (strofe VII)

 

Svar:

 

 

 

2.e

Hvilken reaktion kommer der senere i 1800-tallet på klassicismens ideelle skulpturer?

 

Ressource:

http://www.vejenkunstmuseum.dk/Dansk/samlingen/nhj/skulpturer/natten.htm (om billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen)

 

Svar:

 

 

 

 

 

 

Opgave 3: Antikken i guldalderens malerkunst

 

 

 

 

3.a (releksionsopgave)

Den første af de danske nyklassicistiske guldaldermalere er Nicolai Abildgaard (1743-1809). han har malet adskillige billeder med antikke motiver og antikt inspireret formsprog. Sammenhold Abildgaards billede ”Den sårede Filoktet” med diskussionen mellem Winckelmann og Lessing om opfattelsen af antikkens kunst (ovenfor sp. 1.a-h) og gør rede for Abildgaard placering i forhold til de to.

 

Ressourcer:

http://www.kid.dk/VarkBillede.asp?objectid=4613

 

http://www.assistens.dk/abildg.htm

 

Svar:

 

 

 

3.b (refleksions- og analyseopgave)

Analyser den franske maler Jacques-Louis Davids billede ”Horatiernes ed” (1785) med særligt henblik på billedets klassicistiske og romantiske træk og deres bidrag til billedets fortolkning..

 

Ressourcer:

http://witcombe.sbc.edu/modernism/images/david-horatii.jpg (selve billedet)

 

http://cgfa.sunsite.dk/jdavid/p-8horatii.htm (en anden gengivelse af samme billede)

 

http://www.annasromguide.dk/personer/familier/horatierne.html (om historien bag motivet)

 

http://www.bornholm-gym.dk/elev/99/a/dansk/soegeside.htm (om spændingen mellem nuklassicisme og romantik i samme tidsperiode)

 

http://www.csus.edu/indiv/c/craftg/HRS134/Neoclassical.doc (engelsksproget Worddukument om nyklassicismens særtræk)

 

http://www.e-poke.dk/epoker_1.asp#3 (om romantikkens særtræk)

 

Svar:

 

 

 

3.c: Redegørelsesopgave:

Efter Grækenlands befrielse fra tyrkerne i 1833 rejste flere og flere danske kunstnere ikke kun til Rom på dannelsesrejse, men nu også til Grækenland. En af de danske guldaldermalere der arbejdede i Grækenland var Martinus Rørbye. Hvad er karakteristisk for Martinus Rørbyes billeder fra Athen?

 

Ressource:

http://www2.adm.ku.dk/portal/opgavebank/opgaver/I_skyggen_af_Akropolis.pdf

(Denne ressource er en universitetsopgave om antikreception (i pdf-format). Brug særligt oplysningerne i teksten på s. 7 samt billederne af Rørbye på s. 7, s. 8 samt på forsiden (nederst). Print gerne opgaven ud, så I har den i jeres noter.)

 

Svar:

 

 

 

 

 

 

Opgave 4: Antikken i guldalderens arkitektur

 

 

 

 

4.a (redegørelsesopgave):

Den danske arkitekt Christian Hansen rejste til Athen i 1833. Hvilket arbejde man var da i gang med på Athens Akropolis, og hvordan deltog Christian Hansen i dette arbejde?

 

Ressource:

http://www2.adm.ku.dk/portal/opgavebank/opgaver/I_skyggen_af_Akropolis.pdf (se s. 9)

 

Svar:

 

 

 

4.b (redegørelsesopgave)

I forbindelse med arbejdet på Athens Akropolis gjorde man en opdagelse, der brød med Winckelmanns opfattelse de rene, hvide klassiske marmorbygninger som udtryk for antikkens storhed. Hvad fandt man ud af?

 

Ressource:

http://www2.adm.ku.dk/portal/opgavebank/opgaver/I_skyggen_af_Akropolis.pdf (se s. 10)

 

Svar:

 

 

 

4.c (redegørelsesopgave):

Hvilken betydning fik Christian Hansens iagttagelser på Akropolis for hans eget byggeri i Athen?

 

Ressourcer:

http://www2.adm.ku.dk/portal/opgavebank/opgaver/I_skyggen_af_Akropolis.pdf (se teksten på s. 10 samt billedet nederst på samme side)

 

http://www.chem.uoa.gr/Location/AthensMap/AM_Univers.htm (billede af Athens universitet, bygget af Christian Hansen)

 

Svar:

 

 

 

4.d (refleksion- og analyseopgave)

Overvej, på hvilken måde den klassiske arkitektur, I kender fra Athens Akropolis, kommer til udtryk i Christian Hansens og hans bror Theophilus Hansens byggerier i det moderne Athen. Forklar, hvorfor det netop er denne stilart, der vælges til det nye Athens nye offentlige bygninger.

 

Ressourcer:

http://www.athens-culture.gr/english/benefact/cap.htm (om Athens Akademi)

 

http://www.chem.uoa.gr/Location/AthensMap/AM_Academy.htm (om Athens Akademi)

 

http://www.rollins.edu/Foreign_Lang/Greek/acad2.html (billede af Athens Akademi)

 

http://www.xanthi.ilsp.gr/athens_info/sights/academy.htm (Athens Akademi og Nationalbiblioteket)

 

http://www.chem.uoa.gr/Location/AthensMap/AM_Library.htm (National biblioteket I Athen)

 

http://www.livingtravel.com/europe/greece/greece_1.htm (billede af Nationalbiblioteket blandt tre andre billeder)

 

http://www.chem.uoa.gr/Location/AthensMap/AM_Univers.htm (Chr. Hansen: Athens universitet)

 

http://www2.adm.ku.dk/portal/opgavebank/opgaver/I_skyggen_af_Akropolis.pdf (s. 11 nederst)

 

Svar:

 

 

 

 

 

 

Opgave 5: Hovedopgave (besvares mundtligt på klassen)

 

 

 

 

5.a: Hvilket indtryk har i via denne webquest fået af guldalderens opfattelse af antikken generelt?

 

5.b: Hvordan kan guldalderens antik- og kunstopfattelse kædes sammen med de begivenheder, der i øvrigt sker i perioden (slutningen af 1700-tallet – midten af 1800-tallet)

 

5.c: Hvordan kan romantik og streng klassicisme leve side om side i samme tidsalder?

 

5.d: Hvilken betydning har diskussionen mellem Winckelmann og Lessing for os i dag?

 

5.e: Hvilken opfattelse af antikken har vi i Europa i dag?

 

5.f: Hvordan opfatter I selv kunstens funktion i dag?

 

5.g: Hører der en bestemt opfattelse af antikken (og af kunsten) til hver historisk tidsperiode?

 

5.h:Hvad har I lært af denne webquest? Har I kunnet omdanne information til viden?

 

5.i: Er der noget, der har overrasket jer?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til oldtidskunskab, Nørresundby Gymnasium & HF-kursus

 

Tilbage til fagsiderne, Nørresundby Gymnasium & HF-kursus

 

 

Denne side er senest redigeret af Elisabeth Nedergaard 24.10. 2003.