Stille storhed? (webquest om guldalderens opfattelse af antikken)
IV: Evaluering
Dette afsnit handler om, hvilke faktorer, der vil blive lagt vægt på i bedømmelsen af jeres arbejde.
Detalje af Polyklets Doryforos, foto: Elisabeth Nedergaard, efterår 2003
I jeres arbejde med webquesten vil I blive bedømt både på jeres indsats i arbejdsprocessen og på resultatet heraf. I processen er det vigtigt, at I deltager aktivt, at I viser evne til samarbejde samt at I bemestrer navigation på internettet og notetagning via tekstbehandling (Word).
I skal regne med, at de sider, I henvises til, ikke kun er danske sider, men også engelske (og i et vist omfang tyske). Det regnes som en selvfølge, at I kan bruge også de engelske sider i jeres besvarelse af spørgsmålene. Der forudsættes mao. også et vist kendskab til fremmedsprog og en vilje til at bruge fremmedsprogede informationer til løsning af en opgave.
De delspørgsmål, I besvarer i første del af webquesten, vil dels have karakter af redegørelsesspørgsmål (det vil sige være af rent konstaterende/refererende art), dels være analyse- og refleksionsspørgsmål, hvor I via arbejdet med stoffet bevæger jer fra det refererende og konstaterende op i det analyserende, fortolkende og perspektiverende. Det er især i disse opgaver, at der sker en transformation fra information til viden.
Også i den opsamlende fase, hvor hovedspørgsmålet behandles i plenum, forventes det, at I vil kunne bevæge jer fra det konstaterende/refererende plan op i det analyserende, fortolkende og perspektiverende. Jeres aktive deltagelse i den afsluttende diskussion er således en forudsætning for at vise, at I bemestrer dette skridt.
I alle forløbet faser bliver I ikke kun bedømt på jeres aktivitet (= på kvantiteten af jeres arbejdsindsats), men også på kvaliteten af jeres bidrag.
I diskussionsfasen er det vigtigt, at I forstår, at jeres personlige bidrag kan medvirke til at gøre det samlede resultat af undervisningen bedre for alle.
Rent oldtidskundskabsfagligt set vil der i bedømmelsen af jeres indsats blive lagt særlig vægt på, hvor stor en sikkerhed I har opøvet i beskrivelse, datering, analyse og fortolkning af de antikke kunstværker og tilsvarende i arbejdet med de kunstværker, der perspektiverer de antikke.
Tilbage til oldtidskunskab, Nørresundby Gymnasium & HF-kursus
Tilbage til fagsiderne, Nørresundby Gymnasium & HF-kursus
Denne side er senest redigeret af Elisabeth Nedergaard 24.10. 2003.