Stille storhed? (webquest om guldalderens opfattelse af antikken)

 

Startside

Introduktion

Hovedopgave

Processen

Opgaveark

Evaluering

Konklusion

Lærerens side

  

I: Introduktion

 

 

Denne webquest er beregnet for oldtidskundskab i 3g. Den indgår i et tværfagligt forløb om guldalderen i fagene billedkunst, historie og oldtidskundskab.

 

 

Doryforos opstillet i Colosseum, efterår 2003, foto: Elisabeth Nedergaard

 

I elever har før denne webquest gennemgået hovedlinjerne i den græske kunsthistorie (arkitektur, skulptur og vasemaleri) ud fra bl.a. Johan Bender og Bodil Bundgaard Rasmussen: Oldtidens Grækenland. Græske billeder, Munksgaard 1981 (= OG) og Bruhn & Hjortsø: Klassisk Kunst – Hellas, 7. udg. 2. opl., Gyldendal 1968 (= KK). 

 

I denne webquest før I særligt brug for følgende skulpturer: 

KK 45 = OG fig. 138 samt fig. 130 (Polyklets ”Doryforos”, ca. 450 f.Kr., højklassisk), 

KK 115 = OG fig. 169 (Lysippos’ ”Skraberen”, 4. årh. f.Kr., senklassisk) 

og 

KK 118 = OG figg. 199-200 (Laokoon-gruppen, hellenistisk), 

ligesom jeres viden om de klassiske bygningsværker på Athens Akropolis er en forudsætning for at arbejde med spørgsmålene i webquesten.

 

Det, som I nu er rede til, er at se på en senere periodes vurdering af den antikke kunst – i dette tilfælde den nyklassicistiske periode, der i Danmark udmønter sig i 1800-tallets kunstneriske guldalder.

 

Klik her for at gå videre til webquestens hovedopgave (= formålet med webquesten).

 

 

 

 

 

 

Tilbage til oldtidskunskab, Nørresundby Gymnasium & HF-kursus

 

Tilbage til fagsiderne, Nørresundby Gymnasium & HF-kursus

 

 

Denne side er senest redigeret af Elisabeth Nedergaard 24.10. 2003.