Stille storhed? (webquest om guldalderens opfattelse af antikken)
I: Introduktion
Denne webquest er beregnet for oldtidskundskab i 3g. Den indgår i et tværfagligt forløb om guldalderen i fagene billedkunst, historie og oldtidskundskab.
Doryforos opstillet i Colosseum, efterår 2003, foto: Elisabeth Nedergaard
I elever har før denne webquest gennemgået hovedlinjerne i den græske kunsthistorie (arkitektur, skulptur og vasemaleri) ud fra bl.a. Johan Bender og Bodil Bundgaard Rasmussen: Oldtidens Grækenland. Græske billeder, Munksgaard 1981 (= OG) og Bruhn & Hjortsø: Klassisk Kunst – Hellas, 7. udg. 2. opl., Gyldendal 1968 (= KK).
I denne webquest før I særligt brug for følgende skulpturer:
KK 45 = OG fig. 138 samt fig. 130 (Polyklets ”Doryforos”, ca. 450 f.Kr., højklassisk),
KK 115 = OG fig. 169 (Lysippos’ ”Skraberen”, 4. årh. f.Kr., senklassisk)
og
KK 118 = OG figg. 199-200 (Laokoon-gruppen, hellenistisk),
ligesom jeres viden om de klassiske bygningsværker på Athens Akropolis er en forudsætning for at arbejde med spørgsmålene i webquesten.
Det, som I nu er rede til, er at se på en senere periodes vurdering af den antikke kunst – i dette tilfælde den nyklassicistiske periode, der i Danmark udmønter sig i 1800-tallets kunstneriske guldalder.
Klik her for at gå videre til webquestens hovedopgave (= formålet med webquesten).
Tilbage til oldtidskunskab, Nørresundby Gymnasium & HF-kursus
Tilbage til fagsiderne, Nørresundby Gymnasium & HF-kursus
Denne side er senest redigeret af Elisabeth Nedergaard 24.10. 2003.