DDN delprojekt 10: Tværfagligt tværskolesamarbejde latin-engelsk

Projekttitel:

IT-baseret sprogundervisning:

IT-baseret tværfagligt samarbejde mellem fagene engelsk og latin vedr. undervisningen i 1g, sproglig linje.

 

Bogmærker på denne side:

Kort uddybning af projektet

Deltagere

Projektets overordnede formål

De innovative elementer

Resultater af projektet

Milepælsplan

Projektetablering

Projektforløb

Formidling

Økonomi

 

 

Kort uddybning af projektet:

Projektet tager sigte på at etablere et fagligt samarbejde mellem fagene engelsk og latin med udnyttelse af de IT-baserede hjælpemidler, der er til rådighed for fagene. I begge fag afprøves sætningsanalyseprogrammet VISL og glosetræningsprogrammet gtPlus. De to programmer vil blive søgt koblet med en mere IT-præget undervisning for klasserne i det hele taget, hvorunder fagenes hjemmesider (under udarbejdelse) inddrages aktivt, ligesom FirstClass konferencesystemet bruges aktivt til både orientering, samling af materiale (i en ”mappe” for fagene), skriftlige øvelser, der både afleveres og tilbageleveres digitalt, m.v.

I latin tænkes det helt nye elektroniske begyndersystem Familia Caecilia ved Jette Lægdsmand afprøvet.

Et fælles tekstlæsningstema bygges op over emnerne Britannia Romana og det latinske sprogs betydning i engelsk i øvrigt. Der tænkes etableret et elevsamarbejde om de to emner på tværs af skolerne via det planlagte amtslige netværk.

Tilbage til top

 

Deltagere:

Elisabeth Nedergaard (EN), lektor, cand.mag. (latin, græsk/oldtidskundskab.), Nørresundby Gymnasium og HF-kursus, redaktør af Klassikerforeningens Meddelelser. (Projektleder/kontaktperson, en@udd.nrsbgym.dk).

Birte Tønne Nielsen (BT), lektor (engelsk, italiensk, idræt, studievejledning), Nørresundby Gymnasium og HF-kursus (bt@udd.nrsbgym.dk).

Elsebeth Gabel Austin (Au), lektor, cand.phil. (engelsk), fagkonsulent i engelsk, Fjerritslev Gymnasium (au@fjerritslev-gym.dk).  

Kell Commerau Madsen (KM), lektor, cand.mag. (latin, fransk), Fjerritslev Gymnasium (km@fjerritslev-gym.dk).

Tilbage til top

 

Økonomi:

Samlet projektsum: Kr. 124.000,-

Ansøgt projektsum: Kr. ?

De deltagende skolers bidrag: Kr. ?

 

Projektets overordnede formål:

Ved hjælp af nye teknologiske hjælpemidler for fagene at skabe en tværfagligt baseret, pædagogisk innovativ undervisningssituation for fagene engelsk og latin i 1g (sproglig linje). Som fælles tema vælges Britannia Romana og det latinske sprogs betydning i engelsk i øvrigt. Der tænkes etableret et elevsamarbejde på tværs af skolerne via det planlagte amtslige netværk med henblik på udarbejdelse af fælles projektopgaver inden for temaets rammer.

Tilbage til top

 

De innovative elementer ved projektet:

Via det tværfaglige samarbejde vil faget latin knytte an til den moderne sprogundervisning og til elevernes historiske og sproglige bevidsthed på en mere konkret måde end normalt, og engelskundervisningen vil få et længere tidsmæssigt perspektiv end sædvanligt. I begge fag er inddragelse af IT i grammatisk analyse og gloseindlæring et nyt fænomen. For latins vedkommende er det at betragte som et pionerarbejde at benytte og indhøste erfaringer med et elektronisk begyndersystem. Det påtænkte netværksbaserede elevsamarbejde vil kunne udnytte elevressourcerne på en ny og pædagogisk anderledes måde med et bredere fagligt udbytte som resultat.

Tilbage til top

 

Resultater af projektet:

Elevresultater:

Det romerske Britannien er et oplagt emne for tværfagligt samarbejde mellem fagene engelsk og latin. Et sådant samarbejde vil kunne give eleverne rige sproglige og kulturhistoriske kompetencer. Eleverne vil via den særlige inddragelse af IT i undervisningen opøve færdigheder inden for følgende områder:

·         tekstbehandling

·         internet (incl. fagenes info-guide)

·         brug af konferencesystem

·         brug af det tværsproglige sætningsanalyseprogram VISL

·         brug af glosetræningsprogrammet gtPlus

·         brug af andre særlige elektroniske sprog- og opgaveprogrammer til fx indlæring af latinske bøjninger via spørgeskemaer med forskellige svartyper.

Alle IT-mæssige kompetencer kan betragtes som studieforberedende.

Lærerresultater:

·         Gensidigt kendskab til fagenes indhold og arbejdsmetoder.

·         Inspiration til en anderledes planlægning af undervisningen både i kraft af den ekstraordinære inddragelse af IT og det tværfaglige projekt.

·         Erfaring med de pædagogiske muligheder ved de anvendte IT-mæssige hjælpemidler.

·         Udbyggede personlige kompetencer inden for IT.

·         Implementering af lærersamarbejde på tværs af skolerne.

 

Udadrettede resultater:

Via hjemmesider og Skolekom tænkes det undervisningsmateriale, der udarbejdes i forbindelse med projektet, gjort tilgængeligt for fagenes øvrige lærere, ligesom IT-erfaringerne vil blive publiceret i de relevante fagblade og på fagenes hjemmesider på sektornettet.

Tilbage til top

 

Konkrete og målbare mål (milepælsplan):

·         gtPlus: Introduceres i august og anvendes løbende hele året. Evalueres af både lærere og elever i henholdsvis december og maj.

·         VISL: Introduceres i september og anvendes løbende hele året. Evalueres af både lærere og elever i henholdsvis december og maj.

·         Diverse sprog- og opgaveprogrammer: Introduceres og anvendes efter behov med efterfølgende evaluering.

·         Elektronisk begyndersystem i latin: Anvendes august – november med evaluering efter endt brug.

·         Konferencesystemet: Introduceres i august og anvendes løbende hele året. Evalueres af både lærere og elever i henholdsvis december og maj.

·         Internettet (skolernes egne hjemmesider for de to fag såvel som nettet generelt): Introduceres til eleverne i august og anvendes løbende hele året. Lærerne opdaterer egne fagsider løbende. Internettets anvendelse evalueres af både lærere og elever i henholdsvis december og maj.

·         Elevsamarbejde på tværs af skolerne: Introduceres i november og varer til marts med efterfølgende evaluering.

·         Faglig evaluering: Foretages løbende i henhold til gældende bekendtgørelse.

Tilbage til top

 

Projektetablering:

Projektleder og mødeindkalder: EN.

Økonomiansvarlig: Au.

Kontaktperson og evalueringskoordinator, gtPlus: Au.

Kontaktperson og evalueringskoordinator, VISL: KM.

Ansvarshavende for anvendelse af elektronisk begyndersystem i latin: KM, EN.

Konferencesystem: Introduktion og brug: Au, KM, EN, BT. Evalueringskoordinator: EN.

Tværskolemæssigt projektarbejde: Ansvarshavende: Au, KM, EN, BT. Evalueringskoordinator: BT.

Internet: Introduktion og brug: Au, KM, EN, BT. Evalueringskoordinator: BT.

Udvikling af sprog- og opgaveprogrammer for latin: KM, EN (incl. evaluering).

Udvikling af sprog- og opgaveprogrammer for engelsk: Au, BT (incl. evaluering).

Koordinering af læseplaner og projektopgaver: Au, KM, EN, BT i fællesskab.

Tilbage til top

 

Projektforløb:

Faseoversigt:

a)      Juli – skolestart i begyndelsen af august: Planlægningsfase.

b)      Begyndelsen af august - 1. november: Introduktionsfase.

c)      1. november - december (jul): Sproglig fase.

d)      Januar – marts (påskeferien): Projektfase.

e)      Marts (påskeferien) – juni: Afslutningsfase.

 

a)      Juli – skolestart i begyndelsen af august: Planlægningsfase.

Lærersamarbejdet påbegyndes (indledende mødeaktivitet). De deltagende lærere introduceres til gtPlus og VISL via kontakt til repræsentanter for de to programmer. Fasens afslutning markeres af udarbejdelsen af en detaljeret årsplan umiddelbart før skolestart.

Resultater: IT-mæssig oprustning til de kommende arbejdsopgaver samt tværfaglig konsensus om projektforløbet. 

Ansvarlige: Au, KM, EN, BT.

 

b)      Begyndelsen af august - 1. november: Introduktionsfase.

Tværfagligt: Eleverne introduceres til brugen af både konferencesystem, internet, gtPlus og VISL. Der arbejdes med gloseindlæring og elementær grammatisk analyse (introduktion af ordklasser og sætningsled).

Fasen afsluttes af en tværsproglig test.

Konkrete resultater:

·        IT-mæssige: Begyndende erfaring med konferencesystem, internet, gtPlus og VISL.

·        Faglige: Eleverne opøver sikkerhed i bestemmelse af ordklasser og elementære sætningsled.

·        Pædagogiske: De første pædagogiske erfaringer med gtPlus og VISL indhøstes. Det tætte tværsproglige samarbejde støtter indlæringen. Der arbejdes aktivt med integration af konferencesystem og internet i undervisningen.

Ansvarlige: Au, KM, EN, BT.

 

I latin specifikt arbejdes der  fra skoleårets start med det elektroniske begyndersystem Familia Cae­cilia (CD-rom). Arbejdet med Familia Caecilia afsluttes 1. november og evalueres. Evalueringen (skriftlig) markerer fasens afslutning.

Resultater:

·        IT-mæssige: Eleverne opnår sikkerhed i anvendelse af CD-rom koblet med opgaver på konferencesystemet, gtPlus og VISL.

·        Faglige: Kendskab til elementær latinsk grammatik, opøvelse af basisordforråd i latin samt på indholdsplanet kendskab til romersk dagligliv.

·        Pædagogiske: De første erfaringer med et elektronisk begyndersystem indhøstes og publiceres.

Ansvarlige: KM, EN.

 

c)      1. november - december (jul): Sproglig fase.

Emnesamarbejde om latin i engelsk. Fortsat arbejde med gtPlus og VISL. Introduktion til elevsamarbejde via netværk. Mindre sproglige opgaver løses på tværs af skolerne.

Fasens afslutning markeres ved første skriftlige evaluering af brug af hhv. gtPlus, VISL, konferencesystem og internet.

Resultater:

·        IT-mæssige: Styrket kompetence indenfor brug af konferencesystem, internet, gtPlus og VISL.

·        Faglige: Udvidet glosekendskab med focus på sproghistorie. Større sikkerhed i sætningsanalyse.

·        Pædagogiske: Nye muligheder for tværskolesamarbejde på det sproglige plan afprøves.

Ansvarlige: Au, KM, EN, BT.

 

d)      Januar – marts (påskeferien): Projektfase.

Emnesamarbejde om Britannia Romana. Elevprojekter udarbejdes via netværk på tværs af skolerne.

Fasens afslutning markeres af aflevering af de udarbejdede projektopgaver samt evaluering af arbejdsprocessen.

Resultater:

·        IT-mæssige: Udbygget erfaring med brug af konferencesystemet både internt og på tværs af skolerne. Udbygget brug af internet i forbindelse med projektudarbejdelse.

·        Faglige: Indblik i aspekter af emnet Britannia Romana koblet med fortsat sprogligt arbejde.

·        Pædagogiske: Erfaringer med mindre projektopgaver udarbejdet via IT på tværs af skolerne.

Ansvarlige: Au, KM, EN, BT.

 

e)      Marts (påskeferien) – juni: Afslutningsfase.

Sproglig opsamling via gtPlus, VISL og andre sprog- og opgaveprogrammer anvendt i forbindelse med tekstlæsningen i de to fag.

Fasens afslutning markeres af en afsluttende evaluering af anvendelsen af gtPlus, VISL, konferencesystem, internet samt diverse sprog- og opgaveprogrammer før undervisningens ophør.

Resultater:

·        IT-mæssige: Yderligere sikkerhed i allerede opnåede kompetencer samt introduktion til særprogrammer.

·        Faglige: Afrunding af årets temaer både indholdsmæssigt og sprogligt. Styrket sproglig bevidsthed.

·        Pædagogiske: Nye erfaringer med ikke tidligere anvendte sprog- og opgaveprogrammer som fx quia.

Ansvarlige: Au, KM, EN, BT.

Tilbage til top

 

Formidling:

Som allerede anført tænkes det undervisningsmateriale, der udarbejdes i forbindelse med projektet, gjort tilgængeligt for fagenes øvrige lærere via den fælles server på Amtscentret, Skolekom og skolernes hjemmesider, ligesom IT-erfaringerne vil blive publiceret i de relevante fagblade og på fagenes hjemmesider på sektornettet. Formidlingen kan finde sted i foreløbig form i løbet af projektperioden, men den egentlige evaluering og rapportskrivning finder sted ved projektets afslutning i maj måned (samlet timeforbrug hertil: 10 timer pr. deltagende lærer).

Ansvarlige: Au, KM, EN, BT.

Tilbage til top

 

Økonomi:

Løn:

70 timer pr. deltagende lærer =

4 x 70 x kr. 225,-: 

 

 

kr.     63.000,-

 

Udgifter til underleverandører og konsulenter:

Der tænkes her særligt på samarbejde med

 gtPlus og VISL:

 

 

 

kr.     10.000,-

Rejseomkostninger:

(Lærerudgifter i forbindelse med møder og opsøgende virksomhed, kr. 8.000,-

samt elevudgifter i forbindelse med fælles møde i Nørresundby incl. museumsbesøg, 2.500,- forventes afholdt af de deltagende skoler)

 

 

 

 

 

 

 

Hardware og software:

2 x licens til gtPlus:    

2 klassesæt Familia Caecilia (CD-rom): 60 x kr. 400,-                                                                     

 

kr.        7.000,-

kr.      24.000,-

Administration:

(Kr. 500,-, forventes afholdt af de involverede skoler)

 

Øvrige udgifter fx rapportering og evaluering:

10 timer pr. deltagende lærer = 4 x 10 x kr. 225,-:      

 

kr.        9.000,-

Udgifter i alt:     kr.    113.000,-

Tilbage til top

 

Tilbage til

DDN delprojekt latin-engelsk menu

Nørresundby Gymnasium/Latin

 

Denne side er sidst redigeret af Elisabeth Nedergaard d. 28.1. 2003