Retorik

 Det at holde en god tale eller et godt oplæg

 

I uddannelses- og erhvervssammenhæng:

 

Fremstillingen skal være saglig, velordnet, afpasset efter situation og modtager og præget af den talendes nærhed. Saglighed, naturlighed og personlighed er nøgleord.

/…/

Sproget skal samvirke harmonisk med andre udtryksmidler; det non-verbale (Kropssproget mv.), det paraverbale (stemmeklang, toneklang, vejrtrækning mv.) og det verbale er koordineret og støtter fremstillingens formål. (Lund m.fl. Mundtlig fremstilling, Undervisningsministeriet 1991, s.20)

                     

 

 

 

 

Talens faser                Inventio – at samle stof og finde på

                                            Dispositio – at ordne stoffet

                                            Elocutio – at vælge sprog og stil

                                            Memoria – at huske talen

                                            Actio – at fremføre talen

 

 

 

                                            I antikkens Athen førte den enkelte selv sine sager for retten og udfaldet

afhang i stor grad af hans ( ikke hendes) veltalenhed, dvs. retoriske

evner. En talepræstation blev vurderet på samme måde som en

sportspræstation. Direkte demokrati. Vægtning af musik, teater og

 oplæsning.

 

 

 

Talesituationen: Hvad skal talen bruges til, hvor, hvornår og hvem er

 tilhørerne?

                                            Talens formål: At oplyse (docere), påvirke (movere), underholde

(delectare)? Blandingsformer

 

 

 

 

 

Gode ting ved taleren    

                                                         Situationsfornemmelse

                                                          Opfindsomhed

                                                           Vovemod

                                                           Åbenhed og lydhørhed

Inventio                   

1) Find et emne – ikke nødvendigvis ved skrivebordet, men skriv ideen ned med det samme.

2) Afdæk din viden

  3) Spørg dig selv og andre

  4) Tænk kreativt. Arbejd med associationer. Brainstorming

5) Tænk logisk. Stil hv-spørgsmål. Se Spørgehjul (Retorik s.21) Her findes det stof, der skal bruges til

            argumenter.

            6)Argumentation: Klassisk syllogisme:

                                                                  1. Major præmis: Alle mennesker er dødelige

                                                                  2. Minor præmis: Sokrates er menneske

                                                                  3. Konklusion: Sokrates er dødelig

 

                                            Toulmins model:

                                                                 Påstand (3) –Det modtageren skal overbevises om.

Belæg (2) - Begrundelse, den information afsenderen

bygger sin påstand på.

Hjemmel (1) – Det almindeligt vedtagne. Konsensus.

 

                                                                                        


Dispositio         

Stoffet samlet i inventio-fasen skal nu ordnes

 

 

Overvejelser                        1) Tilhørerne skal kunne følge argumentationen

                                                  Klarhed og overblik giver trygge tilhørere

                                             2) Længden. Skal der være pause? Hvor interesserede er tilhørerne?

Hvor meget ved de i forvejen? Herved fastlægges begrænsning og fokus.

3) Opbygning: Exordium/indledning/forret: vække interesse og

forventning. Partio: indholdsoversigt. Morsomhed, chok etc.

 

Corpus/brødtekst/hovedret:

Narratio: Baggrund og beskrivelse af emnet.

Argumentatio: Overbevise tilhørerne

                      Probatio: egne argumenter.

                      Refutatio: gendrive modpartens.

 

Peroratio/konklusion/dessert: resumere/konkludere/per-

spektivere og evt. opfordring til tilhørerne.

 

 Elocutio                      

Det indsamlede og ordnede stof ’iklædes sproglig dragt’

 

                                            Aptum: Vælg et passende sprog som tager hensyn til emne, afsender,

modtager, situation og almindeligt sprogbrug.

 

Puritas: Formuler dig på rent, dvs. korrekt dansk for at undgå misfor-

ståelser. Her kan en prøvelytter være god. Se Retorik s. 33

 

                                            Perspicuitas: Lav talen gennemskuelig for modtageren. Undgå fyldord,

oppustet sprog, tvetydigheder og forkert ordvalg.

 

                                            Ornatus: Udsmyk dit sprog så det ikke virker for kedeligt. Her kan

 bruges billeder/metaforer, gentagelser: anafor (første led

af sætn. gentages), epifor (sidste led gentages), tautologi

(gentage ordets indhold (fred og ro)), triaden (jvf. eventyr)

og pleonasme (Overgentagelse (en rund cirkel, folke-

demokrati, kulørte lamper i forskellige farver)).Antitesen

(modsætningen). Allitteration (bogstavrim).

Påkaldelse af modtagerens følelser: påkaldelse (apostrofe),

                      Udbrud (exclamatio),selvafbrydelse (aposio-

pèse), underdrivelse (litote) og overdrivelse

(hyperbel).

 

                                            Evidentia: Gør sagen anskuelig, jf. Matador scene med lærer Andersen.

 

Det er ikke nødvendigt at skrive talen helt ud, men noter som minimum talens hovedpunkter og specielle ideer. For nogle er en helt skrevet tale en ulempe, da indlevelsen/spontaniteten i udførelsen går tabt.


 

Memoria         

Nu skal talen huskes! En oplæst tale er meningsløs. Pas på ikke bare at huske ordlyden og derefter lire den af.

 

                                            Opdelingen under dispotio kan hjælpe til at dele talen op.

 

                                            Husk pointer/argumenter.

 

                                            Sproglige finurligheder.

 

                                            Derudover er denne fase meget individuel – gør hvad falder bedst for

dig!

 


Actio                 

Talens udførelse – eller opførelse!

 

1)      Påtag dig talerrollen

 

2)      Overvej stemmestyrke og brug den bevidst til fx at understrege

 pointer.

 

3)      Artikulation. Tal tydeligt

 

4)      Tempo. Overvej om dele af din tale skal være specielt langsom eller hurtig. Husk pausens eksistens.

 

 

5)      Kropssprog

 

6)      Tal til tilhørerne. Skab øjenkontakt og ikke kun med en.

 

 

7)      Hjælpemidler. Overvej om dit emne skal anskueliggøres vha. teksthenvisning/citater, OH, tavlebrug, rekvisitter, lyd/filmklip, men overdriv ikke brugen

 

I forhold til et eksamensoplæg må man selvfølgelig p. gr. af tidspresset gøre køb på nogle af elementerne, men det er klogt at servere sin viden så smukt og klart som muligt, men husk at indholdet i nogle fag vægtes langt mere end formen, og vægten i forberedelsen må jo så ligge derefter.