I uddannelses- og erhvervssammenhæng:
Fremstillingen skal være saglig, velordnet, afpasset efter situation og modtager og præget af den talendes nærhed. Saglighed, naturlighed og personlighed er nøgleord.
/…/
Sproget skal samvirke harmonisk med andre udtryksmidler; det non-verbale (Kropssproget mv.), det paraverbale (stemmeklang, toneklang, vejrtrækning mv.) og det verbale er koordineret og støtter fremstillingens formål. (Lund m.fl. Mundtlig fremstilling, Undervisningsministeriet 1991, s.20)
Talens
faser
Inventio – at samle stof og finde på
Dispositio – at ordne stoffet
Elocutio – at vælge sprog og stil
Memoria – at huske talen
Actio – at fremføre talen
I antikkens Athen førte den enkelte selv sine sager for retten og
udfaldet
afhang
i stor grad af hans ( ikke hendes) veltalenhed, dvs. retoriske
evner.
En talepræstation blev vurderet på samme måde som en
sportspræstation.
Direkte demokrati. Vægtning af musik, teater og
oplæsning.
Talesituationen:
Hvad skal talen bruges til, hvor, hvornår og hvem er
tilhørerne?
Talens formål: At oplyse (docere), påvirke (movere), underholde
(delectare)?
Blandingsformer
Situationsfornemmelse
Opfindsomhed
Vovemod
Åbenhed og lydhørhed
1) Find et emne – ikke nødvendigvis ved skrivebordet, men skriv ideen ned med det samme.
2)
Afdæk din viden
5)
Tænk logisk. Stil hv-spørgsmål. Se Spørgehjul (Retorik s.21) Her
argumenter.
1. Major præmis: Alle mennesker er dødelige
2. Minor præmis: Sokrates er menneske
3. Konklusion: Sokrates er dødelig
Toulmins
model:
Påstand (3) –Det modtageren skal overbevises om.
Belæg (2) - Begrundelse, den information afsenderen
bygger sin påstand på.
Hjemmel (1) – Det almindeligt vedtagne. Konsensus.
Stoffet samlet i
inventio-fasen skal nu ordnes
Overvejelser
1) Tilhørerne skal kunne følge argumentationen
Klarhed og overblik giver trygge tilhørere
2) Længden. Skal der være pause? Hvor interesserede er tilhørerne?
Hvor
meget ved de i forvejen? Herved fastlægges begrænsning og fokus.
3) Opbygning: Exordium/indledning/forret: vække
interesse og
forventning. Partio: indholdsoversigt.
Morsomhed, chok etc.
Corpus/brødtekst/hovedret:
Narratio:
Baggrund og beskrivelse af emnet.
Argumentatio:
Overbevise tilhørerne
Probatio: egne argumenter.
Refutatio: gendrive modpartens.
Peroratio/konklusion/dessert: resumere/konkludere/per-
spektivere
og evt. opfordring til tilhørerne.
Det
indsamlede og ordnede stof ’iklædes sproglig dragt’
Aptum: Vælg et passende sprog som tager hensyn til emne,
afsender,
modtager,
situation og almindeligt sprogbrug.
Puritas:
Formuler dig på rent, dvs. korrekt dansk for at undgå misfor-
ståelser.
Her kan en prøvelytter være god. Se Retorik s. 33
Perspicuitas: Lav talen gennemskuelig for modtageren. Undgå
fyldord,
oppustet
sprog, tvetydigheder og forkert ordvalg.
Ornatus: Udsmyk dit sprog så det ikke virker for kedeligt.
Her kan
bruges billeder/metaforer, gentagelser: anafor (første led
af
sætn. gentages), epifor (sidste led gentages), tautologi
(gentage
ordets indhold (fred og ro)), triaden (jvf. eventyr)
og
pleonasme (Overgentagelse (en rund cirkel, folke-
demokrati,
kulørte lamper i forskellige farver)).Antitesen
(modsætningen).
Allitteration (bogstavrim).
Påkaldelse af modtagerens følelser: påkaldelse
(apostrofe),
Udbrud (exclamatio),selvafbrydelse (aposio-
pèse),
underdrivelse (litote) og overdrivelse
(hyperbel).
Evidentia: Gør sagen anskuelig, jf. Matador scene med lærer
Andersen.
Det
er ikke nødvendigt at skrive talen helt ud, men noter som minimum talens
hovedpunkter og specielle ideer. For nogle er en helt skrevet tale en ulempe, da
indlevelsen/spontaniteten i udførelsen går tabt.
Nu
skal talen huskes! En oplæst tale er meningsløs. Pas på ikke bare at huske
ordlyden og derefter lire den af.
Opdelingen under dispotio kan hjælpe til at dele talen op.
Husk pointer/argumenter.
Sproglige finurligheder.
Derudover er denne fase meget individuel – gør hvad falder bedst for
dig!
Talens
udførelse – eller opførelse!
1)
Påtag dig talerrollen
2)
Overvej stemmestyrke og brug den bevidst til fx at understrege
pointer.
3)
Artikulation. Tal tydeligt
4)
Tempo. Overvej om dele af din tale skal være specielt langsom eller
hurtig. Husk pausens eksistens.
5)
Kropssprog
6)
Tal til tilhørerne. Skab øjenkontakt og ikke kun med en.
7)
Hjælpemidler. Overvej om dit emne skal anskueliggøres vha.
teksthenvisning/citater, OH, tavlebrug, rekvisitter, lyd/filmklip, men overdriv
ikke brugen
I forhold til et eksamensoplæg må man selvfølgelig p. gr. af tidspresset gøre køb på nogle af elementerne, men det er klogt at servere sin viden så smukt og klart som muligt, men husk at indholdet i nogle fag vægtes langt mere end formen, og vægten i forberedelsen må jo så ligge derefter.